تجربه کاربری چیست ؟

تجربه کاربر یا UX به عنوان هر تعامل کاربر با یک محصول یا خدمات تعریف می شود. طراحی UX هر عنصر سایت را در نظر میگیرد و به شکل گیری تجربه، چگونگی احساس کاربر و انجام کارها کمک می کند.

نکته اصلی طراحی  تجربه کاربری UX ،ایجاد آسان ، کارآمد ، مرتبط عناصر وب سایت و تجربه ای دلپذیر برای کاربر است.

طراحان UX ، تحقیق ، استراتژی ، توسعه محصول و طراحی را (برای ایجاد تجربیات کاربر برای محصولات و خدمات) تلفیق می کنند. آنها به عنوان پلی برای مشتری عمل می کنند و نیازها و انتظارات مشتریان را نیز درک می کنند.

اهمیت تجربه کاربری در طراحی سایت

اخیراً ، تمرکز روی طراحی سایت کاربر محور است. دلیل این امر نیازهای کاربر است. طراحانی که در زمینه طراحی وب سایت کار می کنند قبل از طراحی کاربر محور، می دانند که وب سایت ها باید متفاوت طراحی شوند. گذشته است روزهایی که تصمیمات طراحی وب سایت بر اساس جذابیت و آنچه مشتری می خواست ببیند گرفته می شد. تمرکز بیشتر روی زیبایی شناسی و برند تجاری بود و هیچ توجهی به احساس کاربران در مورد آن نمی شد. دلیل این امر این است که، آنها به آنچه در آن زمان به نظر می رسید خوب بود، و آنچه مشتری می خواستند متمرکز شده اند.

اما اکنون دنیای وب تغییر کرده است ، پیچیده تر شده و از ویژگی های جهان الکترونیکی امروز این است که باید سایتها از همه لحاظ دارای تجربه عالی برای کاربر باشند. دستگاه هایی که برای دیدن وب سایت ها استفاده می شوند، به دستگاه های تلفن همراه، مرورگرهای مختلف و انواع سیستم های متصل به اینترنت گسترش یافته اند. امروزه، (کاربران) هنگام ساخت و یا طراحی وب سایت ها به عنوان یک فاکتور اصلی در نظر گرفته می شوند.

یک طراح تجربه کاربری UX چه کاری انجام می دهد؟

هدف طراحان تجربه کاربری سایت این است که محصولات ، خدمات و فناوری های روزمره را تا آنجا که می توانند کاربر پسند و در دسترس قرار دهند. آنها در طراحی سایت برای رسیدن به خواسته های کاربران،طراحی را با امکان سنجی فنی و کاربردی بودن تلفیق می کنند. این مورد را می توان بیشتر با فرآیند تفکر طراحی توضیح داد.

الهام گرفتن در تجربه کاربری سایت

این مرحله شامل درک و مشاهده است. در این راستا ، یک تحقیق گسترده و تجزیه و تحلیل رقبا انجام می شود تا مشکل یا چالش کاملاً درک شود. این امر همچنین مستلزم مصاحبه با افراد است یا اینکه ارتباط مستقیم با محصول داشته باشند.

مفهوم سازی در تجربه کاربری

سپس از این بازخورد برای تعیین اهداف کاربر ، احساسات ، نقاط درد و همچنین رفتارهای آنها استفاده می شود. این کار به ساختن personas های پرسونا کاربر کمک می کند. سپس طراحان آنچه را که این افراد در تلاش هستند با کمک یک محصول خاص به دست بیاورند ، در نظر می گیرند. همچنین معماری اطلاعات و تکنیک هایی را به منظور ترسیم نقشه فرایند های کاربر در نظر می گیرند.

پرسونا Perssona چیست؟

این شخصیت ها شخصیت های داستانی هستند که شما می توانید بر اساس تحقیق خود به منظور نمایش انواع مختلف کاربر که ممکن است از خدمات ، محصول ، سایت یا مارک شما به روشی مشابه استفاده کنند ، ایجاد کنید. ایجاد این شخصیت های ساختگی کمک می کند تا نیازها ، تجربیات ، رفتارها و اهداف کاربران یک سایت را درک کنید.

تکرار در تجربه کاربری

هنگامی که طراحان جریان فرایند های کاربر را دریابند ، سپس تعیین می کنند کاربر برای انجام وظایف خود چه اقداماتی را انجام خواهد داد. در اینجا طوفان مغزی با ایجاد نمونه های اولیه برای آنچه ممکن است محصول نهایی باشد ، درهر مرحله درگیر است. با وجود نمونه های اولیه موجود ، طراح ux تست قابلیت استفاده را برای بررسی نحوه تعامل کاربران با محصول انجام می دهد. این مسئله تعیین می کند که آیا کاربر می تواند به طراحان در انجام وظایف خود کمک کند یا نیاز به تغییراتی دارد یا خیر.

نمایش در تجربه کاربری

طراحان تجربه کاربری  ux راه حل هایی ارائه می دهند و همچنین برای ادامه مراحل پیش رو باید ایده ها و طرح های خود را ارائه دهند.

مهارت لازم برای یک طراح تجربه کاربری UX:

یک طراح تجربه کاربری باید:

  • در ایجاد personas کاربر ، داستان ها ، نقشه های سایت sitemap، داستان برند و نمونه های اولیه ،مهارت داشته باشد.
  • قادر به برنامه ریزی و اجرای تست های کاربر ، نظرسنجی ها و ارزیابی های رسمی باشد.
  • می تواند وظایف خود را مطابق داده های آزمایش کاربر و بازخورد کیفی تکرار کند.
  • در اصول طراحی تعاملی و معماری اطلاعات ماهر است.
  • قادر به تبدیل اهداف و داده ها به تجربیات دیجیتالی است.

سخن آخر در طراحی تجربه کاربری

امروزه نیازهای مشتری اولویت بالایی در همه کسب وکارها دارد.دنیای تجارت آنلاین نیز از این مساله تاثیر می پذیرد. اگر شما فقط وب سایت خود را برای موتور های جستجو مانند گوگل بهینه کنید،چه بر سر کاربر خواهد آمد.

مثلا همین مطالبی که روزانه در وبلاگ های سایت خود می نویسید و بدون توجه به کاربر فقط سعی در گنجاندن کلمات کلیدی خود در مطلب دارید.بهتر است با خود فکر کنیم کسی که این مطلب را می خواند یا سایت را بازدید می کند با دیدن این موارد در سایت باقی نخواهد ماند.

ما علاوه بر موتور جستجو باید خواسته های کاربر را در نظر بگیریم و اول هر طراحی سایت تجربه کاربری را به عنوان فاکتور اصلی به کار ببریم. توجه به تجربه کاربری به شما در کسب نتایج بهتر در نتایج صفحه اول موتور های جستجو نیز کمک خواهد کرد.

شما چه فکر می کنید؟ آیا در طراحی سایت خود تجربه کاربری ux را در نظر گرفته اید؟لطفا نظرات خود را با در میان بگذارید.

جهت طراحی سایت و بهبود تجربه کاربری سایت خود می توانید سفارش خود را همین حالا از طریق تماس با گروه طراحی سایت آی دِو i-dev ثبت کنید.

طراحی تجربه کاری حرفه ای